صفحه اصلی/بلاگ/اخبار ملکی/حق کمیسیون در املاک

حق کمیسیون در املاک

اخبار ملکی۱۴۰۱/۱۱/۱۲122
حق کمیسیون در املاک

حق کمیسیون در املاک

در معاملات املاک، وجود یک واسطه یا راهنما میان خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر، لازم و ضروری است. مشاوران در بنگاه های معاملاتی، به ازای خدماتی که ارائه می کند و به عنوان حق الزحمه، از خریدار و فروشنده، حق کمیسیون دریافت می کنند. یک مشاور املاک، عامل ارتباطی میان فروشندگان یا مالکان با خریداران یا مستاجران می باشد. حق کمیسیون یکی از مواردی می باشد که در هنگام به نام زدن ملک باید پرداخت کند.

مبلغ حق کمیسیون بر اساس نوع معامله و ارزش ملک تعیین می شود و مقدار آن متغیر است. این مبلغ از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت و بر اساس اصول و فرمول های مشخص شده ای تعیین شده و آشنایی با این قوانین و آگاهی از مبلغ حق کمیسیون از کلاهبرداری ها و مشکلات احتمالی در حین معامله تا حد چشمگیری پیشگیری خواهد کرد. شما می توانید برای به نام زدن ملک خود از سند وکالتی استفاده کنید.

محاسبه کمیسیون در سال 1401

محاسبه کمیسیون املاک سال 1401 یا  کارمزد بنگاه‌ها یا مشاوران املاک مطابق با فرمول خاصی محاسبه می گردد. مهمترین عامل در تعیین حق کمیسیون، ارزش و قیمت ملک بوده و ثابت نیست چرا که هر چه ارزش ملک بالاتر شود، این حق کمیسیون نیز افزایش خواهد داشت.

برای محاسبه حق کمیسیون مربوط به رهن و اجاره ملک، ابتدا مبلغ رهن به اجاره تبدیل شده و با مبلغ اجاره بها جمع می شود. حاصل در 25 درصد ضرب شده و 9 درصد مالیات به آن اضافه می شود. به این ترتیب مبلغ کمیسیون رهن و اجاره  بدست می آید.

برای محاسبه حق کمیسیون در معاملات رهن کامل نیز مبلغ رهن به اجاره تبدیل می شود. حاصل در 25 درصد ضرب شده و 9 درصد مالیات به آن اضافه می شود. به این ترتیب حق کمیسیون رهن کامل بدست می آید. طبق قانون املاک، هر یک میلیون تومان رهن به 30 هزار تومان اجاره قابل تبدیل است.

حق کمیسیون برای معاملات خرید یا فروش ملک در تهران، 0.25 درصد از قیمت ملک به اضافه 9 درصد مالیات می باشد که از طرفین معامله دریافت می شود. به عبارتی 0.25 درصد از ارزش ملک از خریدار و 0.25 درصد از ارزش آن از فروشنده دریافت می شود.

در صورتی که به هر دلیلی، معامله ملکی اعم از خرید و فروش یا رهن و اجاره، بین دو طرف معامله به هم بخورد، حق کمیسیون محفوظ می ماند. در صورت عدم پرداخت این هزینه، در زمان فسخ قرارداد، فرد ملزم به پرداخت آن می باشد و در صورت پرداخت نیز این مبلغ قابل استرداد نخواهد بود.

محاسبه مبلغ کمیسیون املاک در استان تهران

شیوه تعیین و محاسبه کمیسیون املاک تهران از طرف اتحادیه مشاوره املاک این استان مشخص می گردد.. محاسبه کمیسیون املاک تهران در سال 1401 به صورت درصدی از ارزش کل معامله قابل انجام می باشد. کلیه بنگاه های املاک برای دریافت حق الزحمه خود، از دستور یا ابلاغیه اتحادیه املاک تهران تبعیت کرده و حق کمیسیون خود را از دو طرف معامله دریافت می کنند.

اتحادیه املاک، در محاسبه کمیسیون املاک تهران ، دو عامل را مد نظر قرار داده است. اولین گزینه، نوع معامله می باشد که شامل، خرید و فروش، رهن یا اجاره املاک است. دومین گزینه ای که در این محاسبه لحاظ می شود، نوع شهر است. حق کمیسیون در هر شهر یا استان نسبت به شهر و استان دیگر متفاوت می باشد. این قاعده در مورد کلیه شهرهای اطراف استان تهران نیز صدق می کند.

2

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

علی

عالی بود . ممنون

رسول خادم

پس چرا املاک ها ۱ درصد حق کمیسیون میگیرن؟ چرا و باید چیکار کنیم؟

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
پیش بینی مسکن در سال 1403

پیش بینی مسکن در سال 1403

یکی از بخش های مهم در هر سال پیش بینی است که اقتصاددانان درباره آینده مسکن در سال آینده ارائه می دهند. اگر می خواهید آینده مسکن را بدانید با املاک مثلث همراه باشید.

آینده شغلی مشاوران املاک چه می شود؟

آینده شغلی مشاوران املاک چه می شود؟

یکی از انواع کسب و کارهایی که تاثیر چندانی از تکنولوژی نداشته است، املاک و مستعلات است که امروزه با وارد شدن به عرصه اینترنت می توان گفت که تکنولوژی راه نفوذ خود را به این کسب و کار پیدا کرده است. با این حال آینده مشاوران املاک چه می شود؟

برج پارسیان در خیابان صرافها سعادت آباد

برج پارسیان در خیابان صرافها سعادت آباد

در سعادت آباد سازه ها و برج های متعددی وجود دارد اما یکی از آن ها برج پارسیان بوده که در خیابان صرافها واقع شده است و یکی از گزینه های عالی برای سکونت در سعادت آباد به شمار می آید.

عمارت و برج زیبا ویستا سعادت آباد

عمارت و برج زیبا ویستا سعادت آباد

در میان تمامی برج هایی که در سعادت آباد قرار دارد، برج ویستا یکی از سازه هایی است که در میدان کاج واقع شده است و یکی از گزینه های عالی برای زندگی در سعادت آباد شناخته شده است.