سند ملکی تک برگ

اخبار ملکی۱۴۰۳/۴/۲۰1637
سند ملکی تک برگ

سند تک برگ

سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی است که از سال 90 توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی برای مالکیت صاحب ملک در یک برگ صادر می شود که میتوانید در زمان خرید ملک، برای انتقال سند ملک این نوع سند را انتخاب کنید. مراحل گرفتن سند تک برگ به صورت الکترونیکی است و استعلام و پیگیری آن از طریق سایت ثبت من به نشانی my.ssaa.ir امکان پذیر است. سند تک برگ سندی است که در آن کلیه اطلاعات مربوط به ملک، از جمله مالکیت ملک، کاربری آن، آدرس، مساحت و… به صورت الکترونیکی ثبت شده است. این سند، امنیت و اعتبار بالایی دارد و به همین خاطر جایگزین سندهای منگوله دار قدیمی شده است.

مشخصات سند تک برگ

همانطور که بیان شد؛ سند تک برگ فقط در یک برگ صادر می‌شود و تمام متون آن به صورت تایپی و کامپیوتری است. از مشخصات دیگر آن، این است که دارای هولوگرام است و سمت راست بالای صفحه یک شماره 18 رقمی قرار دارد که این شماره همان شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک است و از طریق کد آن می‌توان آخرین وضعیت ملک را استعلام نمود.

همچنین در پایین صفحه شناسه جام قرار دارد که یک کد استاندارد بین المللی است که طول و عرض جغرافیایی یک نقطه را نشان می دهد. از ویژگی‌های اصلی سند تک ‌برگ این است که نوع ملک و نوع کاربری آن، نوع مالکیت ملک، وضعیت خاص، نشانی و کدپستی ملک در آن نگاشته می شود. در پایین صفحه سند نقشه‌ای از موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم وجود دارد. در هر بار انتقال سند به نام مالک بعدی، سند قبلی ابطال شده و سند تک برگ جدیدی برای مالک صادر می گردد.

تبدیل سند تک برگ

مزایا تبدیل سند به تک برگ

از مزایای تبدیل سند دفترچه‌ای به تک برگ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برای هر شریک و با هر میزان سهمی سند تک برگ مجزا، می توان صادر کرد.
  • جزئیات و اطلاعات بیشتری در سند تک برگ درج شده است و امکان مخدوش شدن و خط خوردگی در آن، وجود ندارد.
  • اطلاعات سند به صورت تایپی نوشته شده است و به همین خاطر به راحتی می‌توان جزئیات آن را خواند.
  • سند تک برگ به صورتی تنظیم می‌شود که نمی‌توان به ‌راحتی آن را جعل کرد و این امر به دلیل وجود هولوگرام است که جعل این اسناد را تقریبا غیر ممکن می‌کند.
  • به دلیل وجود کروکی دقیق از موقعیت ملک، می‌توان از تجاوز به املاک مجاور آن جلوگیری کرد.
  • برخلاف سند دفترچه ای، در سند تک برگ نوع ملک و نوع کاربری آن، نشانی و کد پستی ملک قید می‌شود.
  • امکان استعلام اصالت سند مالکیت تک برگ به صورت الکترونیکی وجود دارد.
  • به دلیل این که سند تک برگ صرفا در یک برگ صادر می شود؛ در مصرف کاغذ صرفه جویی می‌شود.
  • درخواست صدور این سند به صورت الکترونیکی می‌باشد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بها در سند تک برگ

یکی از مواردی که در سند تک برگ قید می شود، بها و ارزش ملک است. بها در لغت به معنای ارزش و قیمت می باشد و بها در سند تک برگ، قیمت و ارزش ملک را بیان می‌کند. بهای ملک در سند تک برگ مربوط به قیمت منطقه‌ای املاک است و باید توجه کرد که با قیمت معاملاتی که طبق قرارداد و توافق دو طرف معامله تعیین می شود متفاوت است.

بهای ملکی که در سند قید می شود قابل استناد نبوده و با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است که قیمت و ارزش واقعی ملک کم یا زیاد بشود. این موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد از قیمت واقعی ملک خود مطلع نباشند و در هنگام معامله دچار ضرر و زیان بشوند.

تفاوت سند تک برگ با سند دفترچه ای

از آن جایی که سند تک برگ به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان صادر می شود، نمی توان به راحتی آن را جعل کرد. در حالی که سند دفترچه‌ای به دلیل دست نویس بودن آن به راحتی جعل می‌شد و به همین خاطر اعتبار و امنیت سند تک برگ بیشتر است. همچنین به دلیل دارا بودن هولوگرام امنیت آن دو چندان است. بنابراین سند تک برگ جز اسناد رسمی محسوب می شود و مسلما توان اثباتی آن در دادگاه به نسبت سند عادی بیشتر است. این سند به دلیل رسمی بودن، قابل انکار و تردید نیست و تاریخ تنظیم آن حتی در برابر اشخاص ثالث معتبر می‌باشد.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
آشنایی با محله و میدان بهرود سعادت آباد تهران

آشنایی با محله و میدان بهرود سعادت آباد تهران

بهرود را می شناسید؟ می دانید محله بهرود در کدام منطقه از تهران واقع شده است؟ شما می توانید محله بهرود را در ناحیه 9 منطقه 2 تهران مشاهده کنید. برای شناخت بهتر میزان دسترسی و امکانات محله بهرود می توانید با املاک مثلث همراه باشید.

بلوار دریا مرزی بین دو محله سعادت آباد و شهرک غرب

بلوار دریا مرزی بین دو محله سعادت آباد و شهرک غرب

بلوار دریا واقع در محله دریا یکی از پر تقاضا ترین نقاط برای سکونت در تهران است، محله دریا یکی از بخش هایی است که مرز میان شهرک غرب و سعادت آباد به شمار رفته و اگر شما دوست دارید تا آشنایی بیشتر با از بلوار دریا در منطقه 2 داشته باشید همراه ما باشید.

آشنایی با محله سرسبز پرواز سعادت آباد تهران

آشنایی با محله سرسبز پرواز سعادت آباد تهران

شما هم قطعا پارک پرواز را در منطقه 2 تهران می شناسید. این پارک یکی از مجموعه های به نسبت وسیعی است که مساحت بالایی از محله پرواز را به خود اختصاص داده است. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که دوست دارد با تمامی بخش های محله پرواز آشنا شود؛ با املاک مثلث همراه باشید.

معرفی هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد

معرفی هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد

یکی از جاذبه های مهم گردشگری در منطقه 2 تهران را می توان هتل اسپیناس پالاس دانست، این هتل یکی از هتل های بین المللی است که در منطقه 2 تهران و در سعادت آباد قرار دارد، این هتل 5 ستاره با کامل ترین پکیج خود همواره میزبان مهمانان همیشگی خود می باشد.

آشنایی با برج ماهان سعادت آباد تهران

آشنایی با برج ماهان سعادت آباد تهران

زندگی در برج های ماهان در سعادت آباد یکی از پیشنهاداتی است که املاک مثلث برای شما دارد. اما چرا این مجتمع یکی از گزینه های عالی برای زندگی است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای زندگی در این برج را به دست آورید.