سند ملکی تک برگ

اخبار ملکی۱۴۰۳/۴/۲۰767
سند ملکی تک برگ

سند تک برگ

سند تک برگ یکی از انواع اسناد رسمی است که از سال 90 توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی برای مالکیت صاحب ملک در یک برگ صادر می شود که میتوانید در زمان خرید ملک، برای انتقال سند ملک این نوع سند را انتخاب کنید. مراحل گرفتن سند تک برگ به صورت الکترونیکی است و استعلام و پیگیری آن از طریق سایت ثبت من به نشانی my.ssaa.ir امکان پذیر است. سند تک برگ سندی است که در آن کلیه اطلاعات مربوط به ملک، از جمله مالکیت ملک، کاربری آن، آدرس، مساحت و… به صورت الکترونیکی ثبت شده است. این سند، امنیت و اعتبار بالایی دارد و به همین خاطر جایگزین سندهای منگوله دار قدیمی شده است.

مشخصات سند تک برگ

همانطور که بیان شد؛ سند تک برگ فقط در یک برگ صادر می‌شود و تمام متون آن به صورت تایپی و کامپیوتری است. از مشخصات دیگر آن، این است که دارای هولوگرام است و سمت راست بالای صفحه یک شماره 18 رقمی قرار دارد که این شماره همان شناسه یکتا سند مالکیت یا کد یکتا ملک است و از طریق کد آن می‌توان آخرین وضعیت ملک را استعلام نمود.

همچنین در پایین صفحه شناسه جام قرار دارد که یک کد استاندارد بین المللی است که طول و عرض جغرافیایی یک نقطه را نشان می دهد. از ویژگی‌های اصلی سند تک ‌برگ این است که نوع ملک و نوع کاربری آن، نوع مالکیت ملک، وضعیت خاص، نشانی و کدپستی ملک در آن نگاشته می شود. در پایین صفحه سند نقشه‌ای از موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم وجود دارد. در هر بار انتقال سند به نام مالک بعدی، سند قبلی ابطال شده و سند تک برگ جدیدی برای مالک صادر می گردد.

تبدیل سند تک برگ

مزایا تبدیل سند به تک برگ

از مزایای تبدیل سند دفترچه‌ای به تک برگ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برای هر شریک و با هر میزان سهمی سند تک برگ مجزا، می توان صادر کرد.
  • جزئیات و اطلاعات بیشتری در سند تک برگ درج شده است و امکان مخدوش شدن و خط خوردگی در آن، وجود ندارد.
  • اطلاعات سند به صورت تایپی نوشته شده است و به همین خاطر به راحتی می‌توان جزئیات آن را خواند.
  • سند تک برگ به صورتی تنظیم می‌شود که نمی‌توان به ‌راحتی آن را جعل کرد و این امر به دلیل وجود هولوگرام است که جعل این اسناد را تقریبا غیر ممکن می‌کند.
  • به دلیل وجود کروکی دقیق از موقعیت ملک، می‌توان از تجاوز به املاک مجاور آن جلوگیری کرد.
  • برخلاف سند دفترچه ای، در سند تک برگ نوع ملک و نوع کاربری آن، نشانی و کد پستی ملک قید می‌شود.
  • امکان استعلام اصالت سند مالکیت تک برگ به صورت الکترونیکی وجود دارد.
  • به دلیل این که سند تک برگ صرفا در یک برگ صادر می شود؛ در مصرف کاغذ صرفه جویی می‌شود.
  • درخواست صدور این سند به صورت الکترونیکی می‌باشد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بها در سند تک برگ

یکی از مواردی که در سند تک برگ قید می شود، بها و ارزش ملک است. بها در لغت به معنای ارزش و قیمت می باشد و بها در سند تک برگ، قیمت و ارزش ملک را بیان می‌کند. بهای ملک در سند تک برگ مربوط به قیمت منطقه‌ای املاک است و باید توجه کرد که با قیمت معاملاتی که طبق قرارداد و توافق دو طرف معامله تعیین می شود متفاوت است.

بهای ملکی که در سند قید می شود قابل استناد نبوده و با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است که قیمت و ارزش واقعی ملک کم یا زیاد بشود. این موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد از قیمت واقعی ملک خود مطلع نباشند و در هنگام معامله دچار ضرر و زیان بشوند.

تفاوت سند تک برگ با سند دفترچه ای

از آن جایی که سند تک برگ به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان صادر می شود، نمی توان به راحتی آن را جعل کرد. در حالی که سند دفترچه‌ای به دلیل دست نویس بودن آن به راحتی جعل می‌شد و به همین خاطر اعتبار و امنیت سند تک برگ بیشتر است. همچنین به دلیل دارا بودن هولوگرام امنیت آن دو چندان است. بنابراین سند تک برگ جز اسناد رسمی محسوب می شود و مسلما توان اثباتی آن در دادگاه به نسبت سند عادی بیشتر است. این سند به دلیل رسمی بودن، قابل انکار و تردید نیست و تاریخ تنظیم آن حتی در برابر اشخاص ثالث معتبر می‌باشد.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
مراحل انتقال سند ملک

مراحل انتقال سند ملک

یکی از سخت ترین بخش های معامله های ملکی برای افرادی که آشنایی کامل با مسائل حقوقی ندارند بحث سند زدن است. هنگامی که معامله به مرحله امضای سند می‌رسد، بندهایی وجود دارد که با دقت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نکات مهم در موفقیت یک مشاور املاک

نکات مهم در موفقیت یک مشاور املاک

یک مشاور املاک موفق در زمینه ملک و املاک باید موارد زیادی را رعایت کند. برخی از این موارد و ویژگی هایی که مشاور املاک باید دارا باشد، به شرح زیر است.

تنظیم اجاره نامه

تنظیم اجاره نامه

مالک و مستاجر با تنظیم اجاره نامه، تعهدات و وظایف خود را به ثبت رسانده و قانونی می‌کنند. خانه یا آپارتمانی که اجاره داده می‌شود در واقع همچون مالی است

آشنایی با منطقه 2 تهران

آشنایی با منطقه 2 تهران

منطقه ۲ از مناطقی که قسمت شمال غربی و غرب تهران را تشکیل می‌دهد و دارای محله هایی لوکس با برج ها و ساختمان های گران قیمت می باشد

حق کمیسیون در املاک تهران

حق کمیسیون در املاک تهران

در معاملات املاک، وجود یک واسطه یا راهنما میان خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر، لازم و ضروری است. مشاوران در بنگاه های معاملاتی، به ازای خدماتی که ارائه می کند