صفحه اصلی/وبلاگ/اخبار ملکی/اصطلاحات بازارهای ملکی

اصطلاحات بازارهای ملکی

اخبار ملکی۱۴۰۳/۳/۲۱510
اصطلاحات بازارهای ملکی

اصطلاحات بازار املاک

زمانی که برای خرید یا اجاره ملک به بنگاه‌های مسکن مراجعه می کنید، با اصطلاحاتی رو به رو می شوید که شاید معنا آن را به صورت دقیق ندانید. این اصطلاحات در بین مشاورین و بنگاه داران رایج است، از جمله این اصطلاحات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

اجاره ‌نامه

صاحب یک ملک (موجر) می تواند آن را در ازای پرداخت مبلغی برای مدت مشخص،‌ به فرد دیگری اجازه می‌دهد تا از آن استفاده کند. تمام توافقات بین موجر و مستاجر در سندی نوشته می‌شود که به آن اجاره‌‌ نامه گفته می شود. اجاره ‌نامه یک قرارداد دو طرفه است که توسط اتحادیه‌ها در اختیار مشاورین املاک قرار داده می‌شود و با رضایت هر دو طرف به امضا می ‌رسد و رسمیت پیدا می‌کند. اجاره ‌نامه توسط مشاوران املاک نوشته شده و در حضور شاهدین به امضا می‌رسد. اجاره نامه ‌ای معتبر است که کد رهگیری برای آن‌ تعریف شده باشد و در سامانه معاملات و املاک به ثبت رسیده‌ باشد.

آشنایی با انواع اصطلاحات ملکی به همراه توضیح آن ها

مبایعه ‌نامه

قولنامه‌ها آماده و چاپ شده که در اختیار مشاورین املاک برای قرارداد قرار می‌گیرد و تمامی بند‌های قانونی که ضروری است در معامله رعایت شود، در آن ذکر می‌ گردد. طرفین فقط می توانند در قسمت توضیحات شروط اضافی مد نظر خود را ذکر نمایند. مشخصات کامل و دقیق طرفین قرارداد، نشانی اقامتگاه طرفین، تاریخ عقد قرارداد، تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر، ذکر دقیق ثمن معامله و ضمانت اجرایی یا ضرر و زیان تعدی از قرارداد در مبایعه نامه‌ها ذکر می شود. مبایعه نامه در سه نسخه تنظیم می‌شود، که یک نسخه برای فروشنده، یکی برای خریدار و یک نسخه هم توسط واسط، بایگانی می شود.

گواهی پایان ‌کار

کارشناسان شهرداری با بازدید و بررسی ساختمان تکمیل شده و تطابق آن با نقشه اولیه و در صورتی که ساختمان مشکلی نداشته باشد، به ساختمان گواهی پایان کار می دهند. ولی در صورت وجود مشکل تخلف صورت گرفته و جریمه سنگینی برای مالک یا سازنده در نظر گرفته می شود.

آشنایی و معرفی انواع سند های ملکی در بازار های ملکی مورد استفاده

انواع سند

انواعی از سند هم وجود دارد که از جمله آن به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

سند شش دانگ، سندی است که مالکیت آن تمام و کمال متعلق به یک نفر می‌باشد. سند تک برگ، سندی است که جایگزین سند منگوله دار قدیمی است. این سند دارای یک برگ و دارای هولوگرام است و احتمال جعل شدن آن کمتر است. سند رسمی، سند رسمی به سندی است که طبق مقررات قانونی در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. سند المثنی هم سندی است که ،هرگاه به هر دلیلی سند مالکیت از دسترسی مالک خارج بشود، می توان از اداره ثبتی که ملک در آنجا واقع شده است تقاضای صدور سند مالکیت المثنی کرد. سندهای عادی که در گذشته رواج داشته بنچاق نامیده می‌ شد که معمولا افراد با سواد آنرا می‌نوشتند و توسط معتمدین، مهر و امضا می‌ شد. البته در حال حاضر برای اثبات قانونی، مالکیت کافی نیست و لازم است سند تک برگ هم داشته باشد. ‌با وارد کردن برخی مشخصات در سایت‌های اعتبارسنجی، از اصالت و صحت بنچاق می توان مطمئن شد.

مشاع

مشاع ملکی است که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک است، اما مالکین برای فروش ملک به تنهایی نمی توانند تصمیم بگیرند. همچنین برخی از مناطق عمومی ساختمان‌های آپارتمانی مانند راه‌ پله، پشت بام و حیات نیز مشاع هستند که یعنی همه اهالی ساختمان در استفاده از آن سهم خواهند داشت.

تفکیک و افراز

ملکی که تحت نظر بازرسین شهرداری و با تایید دفتر ثبت بین چند مالک است تقسیم شود و با این کار ملک از حالت مشاع خارج می‌ شود.

معرفی انواع اصطلاحات مورد نیاز در بازار های ملکی

مجهول ‌المالک

ملکی است که در گذشته سابقه تملک داشته اما اکنون مالک آن مشخص نیست و هویت او مجهول است ملک مجهول المالک گفته می شود. اگر برای ملک ظرف ۲ سال سندی ثبت نشود، به مدت ۱۰ سال به تملک دولت در می‌‌آید.

عرصه و اعیان

زمین و مکانی که ساختمان روی آن ساخته می‌شود را عرصه، و سازه روی زمین را اعیان می‌ گویند. سند شش دانگ یک ملک، شامل هر دو عرصه و اعیان است.

معرفی و آشنایی با اصطلاح کد رهگیری در املاک مثلث

کد رهگیری

معاملات اجاره‌ای حتما باید دارای کد رهگیری باشند، یعنی مشاور املاک باید به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور مراجعه کند و با ثبت مشخصات طرفین و ملک، کد رهگیری دریافت نمایند.

کلام پایانی

لازم است برای انجام معامله‌ای مطمئن از اصطلاحات رایج در بازار املاک اطلاع داشته باشید و با درک بهتری از این اصطلاحات تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنید و معامله‌ای مورد رضایت داشته باشید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر بازار ملک درنیمه سال 1403

تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر بازار ملک درنیمه سال 1403

جنگ تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر بسیاری از جنبه‌های جامعه از جمله بازار املاک و مستغلات دارد. در مورد وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل ، اثرات جنگ بر املاک و مستغلات در نیمه دوم سال 1403 مشهود و نگران کننده است.

پارک نهج‌البلاغه، تفریح و طبیعت همه در یک قاب

پارک نهج‌البلاغه، تفریح و طبیعت همه در یک قاب

امروزه در دنیای پرشتاب و آلوده شهرها، داشتن فضایی سبز و آرام برای تفریح و استراحت، نیاز همه افراد است در منطقه دو این آرامش در نهج البلاغه یافت میشود.

فرحزاد محله محبوب آخر هفته ها

فرحزاد محله محبوب آخر هفته ها

یکی از خاطره انگیز محله های منطقه 2 فرحزاد است. بیاید تا با این محله قدیمی و با صفا و سرسبز قدیمی بیشتر آشنا شویم.

برترین املاکی های تهران

برترین املاکی های تهران

اگر شما هم به خرید خانه هستید و نمی دانید که از کدام مجموعه مشاوره املاک دریافت کنید این مقاله بهترین گزینه برای شماست.

هتل های سعادت آباد

هتل های سعادت آباد

سعادت آباد از سری محله های لوکس تهران است که همین لوکس بودن آن را به یک مکان توریستی تبدیل کرده است و هتل های لوکس بسیاری را در خود جای داده است.