آشنایی با پارک پردیسان

آشنایی با پارک پردیسان

پارک پردیسان

پارک جنگلی پردیسان با مساحت حدود ۳۰۰ هکتار، یکی از بزرگ‌‌ترین پارک‌های تهران است. این پارک یکی از بوستان‌های قدیمی و باصفای منطقه ۲ تهران است. پارک پردیسان پارک در شمال غربی تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از غرب به مسیل رودخانه پونک، از جنوب به بزرگراه حکیم و ازسمت شرق به کوی گیشا و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمال – جنوب، بوستان پردیسان را به دو قسمت تقسیم کرده و پیوند آن‌ها به‌ وسیله دو پل برقرار ‌است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. پارک پردیسان تا سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می ‌شد و سال ۱۳۹۶، طی تفاهم نامه‌‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران، نگهداری، مدیریت و بهره ‌برداری از این پارک، با حفظ مالکیت، برای ۱۵ سال به شهرداری واگذار شد.

آشنایی و معرفی کاملی از پارک پردیسان در منطقه 2 تهران به  همراه امکانات دسترسی و موقعیت مکانی

پارک جنگلی پردیسان به ‌دلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب غربی، نقش مهمی در تلطیف هوای آلوده تهران دارد و به همین علت، ریه پایتخت نامیده می شود. در سال ۱۳۹۳ از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، پارک پردیسان، پارک بدون دخانیات نام ‌گذاری شد. در گذشته این پارک، به‌ صورت تپه‌ هایی از درختان پسته و بادام وحشی بوده است. ولی حالا حدود ۳۲۰ گونه گیاهی در این پارک وجود دارد که بعضی از آن‌ها گونه‌ های بومی تهران و بعضی برای اطراف تهران هستند.

موقعیت مکانی پارک پردیسان

پارک پردیسان در معروف در مرکز تهران است که بین چهار بزرگراه در منطقه 2 قرار گرفته است. بوستان پردیسان در نقشه تهران از جمله بوستان های وسیعی است که از هر چهار جهت جغرافیایی به بزرگراه های همت، حکیم، یادگار امامو شیخ فضل الله دسترسی داشته و شما می توانید با ماشین به راحتی به این بوستان بروید.

نحوه دسترسی به پارک پردیسان با استفاده از ماشین

نحوه دسترسی به پارک پردیسان

دسترسی به پارک پردیسان به دلیل موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی مسیرهای حمل و نقل اصلی تهران راحت و آسان است. بازدیدکنندگان می توانند از طریق مترو و بزرگراه‌ها به پارک برسند. ایستگاه مترو میدان صنعت نزدیک‌ترین ایستگاه به پارک پردیسان است که دسترسی آسانی را برای افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، فراهم می کند. همچنین از میدان صنعت، بازدیدکنندگان می توانند مستقیماً با تاکسی به ورودی پارک بروند.

رفت و آمد به پارک پردیسان با استفاده از حمل و نقل عمومی

تاریخچه پارک پردیسان

طرح اولیه پارک پردیسان در زمان پهلوی و متعلق به یان مک‌ هارگ آمریکایی می ‌باشد. ایان مک هارگ، یکی از معماران برجسته جهان بود. وی بنیان‌گذار دپارتمان معماری منظر در دانشگاه پنسیلوانیا بوده است که موفق شد طراحی پارک پردیسان را در مسابقه ‌ای بر عهده بگیرد. طرح و ایده ساخت پارک پردیسان در اوایل دهه پنجاه به‌عنوان یک مجموعه علمی، پژوهشی، آموزشی و تفرجگاهی توسط گروه او مطرح شد و در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان قرار گرفت.

ایده اولیه این پارک توسط ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست (اسکندر فیروز) شکل گرفت و او برای یافتن شرکتی که آن را اجرا نماید به آمریکا سفر کرد و بعد از بررسی ها ، شرکت WMRT آمریکا به عنوان پیمانکار انتخاب کرد. قرار بود پارک پردیسان در ۱۰ سال ساخته شود و با وجود انجام مطالعات اولیه و فراهم شدن مقدمات تهیه زمین، اقدام جدی برای اجرای این طرح صورت نگرفت. با وقوع انقلاب نیز پروژه متوقف ماند. بعدها نیز با شروع جنگ تا ۱۳۶۵ تنها فعالیت هایی در جهت تثبیت محدوده طرح انجام شد.

آشنایی با پارک پردیسان واقع در منطقه 2 تهران

نحوه دسترسی به پارک پردیسان

به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک وجود دارد و شهروندان بیشتر روزهای هفته و به ویژه ایام تعطیل برای وقت گذرانی در این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند. برای رسیدن به پارک پردیسان از بزرگراه همت و محله شهرک غرب می توان به ‌سمت پردیسان بروید. از بزرگراه حکیم و بلوار مرزداران هم می‌توان با پل معلق کابلی آن به این پارک، دسترسی پیدا کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک پردیسان ایستگاه میدان صنعت است و از این مسیر می‌توانید با تاکسی تا پارک بروید. برای دسترسی با اتوبوس هم می توانید درکنار درب همت ایستگاه اتوبوس پردیسان را بیابید. خط اتوبوس ۳۲۶ دسترسی خوبی به پارک پردیسان از شرق و غرب تهران دارد.

بررسی امکانات پارک پردیسان

پارک پردیسان دیدنی‌‌هایی همچون مرکز بازپروری حیات وحش، مدرسه طبیعت، پل معلق نهج‌البلاغه، سینمای محیط زیست پردیسان، مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی، موزه ملی آب و موزه تنوع زیستی را داراست. از جذابیت‌های آن، وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات زنده و حشرات تاکسیدرمی شده است. امکاناتی چون مسیرهای پیاده‌ روی، دوچرخه‌ سواری و زمین بادبادک ‌بازی هم در این پارک قرار دارد.

پارک پردیسان یکی از پارک های زیبا در منطقه 2 تهران است.

آخر هفته ها در پارک پردیسان

پارک‌ها از بهترین مکان های تفریحی مخصوصا در شهرهای بزرگی مثل تهران محسوب می شوند. پارک پردیسان یکی از بوستان‌های قدیمی و دیدنی تهران است که میتوان اوقات خوشی را در آن سپری کرد. این پارک به ‌صورت بوستانی جنگلی در شمال غربی شهر قرار دارد و وجود راه دسترسی آسان و چندین بزرگراه در اطراف آن، باعث شده ات که این پارک بسیار مورد استقبال اهالی پایتخت است. وجود پل معلق نهج البلاغه یکی از جاذبه‌های این پارک زیباست.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
آشنایی با محله و میدان بهرود سعادت آباد تهران

آشنایی با محله و میدان بهرود سعادت آباد تهران

بهرود را می شناسید؟ می دانید محله بهرود در کدام منطقه از تهران واقع شده است؟ شما می توانید محله بهرود را در ناحیه 9 منطقه 2 تهران مشاهده کنید. برای شناخت بهتر میزان دسترسی و امکانات محله بهرود می توانید با املاک مثلث همراه باشید.

بلوار دریا مرزی بین دو محله سعادت آباد و شهرک غرب

بلوار دریا مرزی بین دو محله سعادت آباد و شهرک غرب

بلوار دریا واقع در محله دریا یکی از پر تقاضا ترین نقاط برای سکونت در تهران است، محله دریا یکی از بخش هایی است که مرز میان شهرک غرب و سعادت آباد به شمار رفته و اگر شما دوست دارید تا آشنایی بیشتر با از بلوار دریا در منطقه 2 داشته باشید همراه ما باشید.

آشنایی با محله سرسبز پرواز سعادت آباد تهران

آشنایی با محله سرسبز پرواز سعادت آباد تهران

شما هم قطعا پارک پرواز را در منطقه 2 تهران می شناسید. این پارک یکی از مجموعه های به نسبت وسیعی است که مساحت بالایی از محله پرواز را به خود اختصاص داده است. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که دوست دارد با تمامی بخش های محله پرواز آشنا شود؛ با املاک مثلث همراه باشید.

معرفی هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد

معرفی هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد

یکی از جاذبه های مهم گردشگری در منطقه 2 تهران را می توان هتل اسپیناس پالاس دانست، این هتل یکی از هتل های بین المللی است که در منطقه 2 تهران و در سعادت آباد قرار دارد، این هتل 5 ستاره با کامل ترین پکیج خود همواره میزبان مهمانان همیشگی خود می باشد.

آشنایی با برج ماهان سعادت آباد تهران

آشنایی با برج ماهان سعادت آباد تهران

زندگی در برج های ماهان در سعادت آباد یکی از پیشنهاداتی است که املاک مثلث برای شما دارد. اما چرا این مجتمع یکی از گزینه های عالی برای زندگی است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای زندگی در این برج را به دست آورید.