صفحه اصلی/وبلاگ/اخبار ملکی/تفاوت ملک مشاع و مفروز چیست؟

تفاوت ملک مشاع و مفروز چیست؟

اخبار ملکی۱۴۰۲/۱۲/۲۱1827
تفاوت ملک مشاع و مفروز چیست؟

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

یکی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین تقسیم‌بندی اموال، مشاع و مفروز می‌باشد. ملک مشاع و ملک مفروز، دو مفهوم مهم و کلیدی در امر مالکیت معنوی املاک و مستغلات به شمار می‌روند. این دو مفهوم، دارای تعاریف و ویژگیهای متفاوتی هستند که هرکدام از اهمیت خاصی در مشاوره‌های حقوقی و معاملات ملکی برخوردارند. در این مقاله به تعاریف ملک مشاع و ملک مفروز و همچنین تفاوت میان این دو خواهیم پرداخت.

ملک مشاع چیست؟

مشاع در لغت به معنی مال مشترک و تقسیم نشده می‌باشد. و در منابع حقوقی، این کلمه بیشتر درباره املاک و زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع چنین می‌توان گفت که ملک مشاع، ملکی است که چند نفر باهم در آن شریک شده باشند به طوری که نمی‌توان سهم هر شخص را به طور جداگانه و مشخص، بیان نمود. مثال دقیق ملک مشاع، یک مجتمع مسکونی یا آپارتمان است که بجز واحدهای مسکونی که مالکیت مشخص دارند؛ بقیه قسمت‌های آن، برای ساکنین مشاع و مشترک می‌باشد. این قسمت‌ها پارکینگ، راهروها، راه‌پله، آسانسور و استخر و ... را شامل می‌شود. استفاده از ملک مشاع برای تمام ساکنین قابل دسترسی و ممکن خواهد بود و گرفتن هرگونه تصمیم درباره ملک مشاع، باید با رضایت و آگاهی و همچنین توافق همه مالکین و تمام اعضا باشد.

آشنایی با انواع ملک ها در خرید و معرفی تفاوت ملک مشاع و مفروز

ملک مفروز چیست؟

در حقوق به مالی مفروز گفته می‌شود که قابلیت تقسیم‌شدن و جداسازی را داشته باشد. می‌توان چنین گفت که ملک مفروز، همان ملک مشاعی است که تقسیم‌بندی شده باشد. یعنی در واقع وقتی مالکان یک ملک مشاع، با مشورت و توافق هم تصمیم به تقسیم‌بندی ملک مشاع خود را گرفته باشند؛ ملک مفروز خواهد شد. به عبارت دیگر، ملک مفروز تنها یک مالک مشخص دارد و همان مالک می‌تواند درباره تصرفات ملک خود تصمیم‌گیری کند. ملک مفروز می‌تواند شامل واحدهای مسکونی، زمین، ساختمان یا هرگونه اموال تجاری باشد. ملک مفروز به معنای هرگونه اموالی است که توسط یک شخص واحد، به صورت انفرادی، تحت مالکیت وی قرار دارد. در ملک مفروز، مالک حق انحصاری درباره ملک و اموال را دارد.

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

تقسیم مالکیت: در ملک مشاع، تمام دارایی‌ها و اموال به صورت مشترک توسط دو یا چندین نفر به اشتراک گذاشته می‌شود. در حالی که در ملک مفروز، مالکیت فقط به صورت تکی و انفرادی به یک شخص تعلق دارد.

حق استفاده: در ملک مشاع، تمام مالکین حق استفاده از دارایی‌های مشترک را به یک اندازه دارند و می‌بایست از این دارایی‌ها به صورت توافقی و مشارکتی استفاده کنند. در ملک مفروز، مالک حق انحصاری و مالکیت کامل بر دارایی‌های خود را دارد.

تقسیم هزینه‌ها: در ملک مشاع، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات باید بین تمام شرکا به اشتراک گذاشته شود و مالکین باید به نسبت مقدار سهم خود از دارایی‌ها، در این هزینه‌ها مشارکت داشته باشند. در ملک مفروز، تمام هزینه‌ها به عهده مالک می‌باشد

تصمیم‌گیری: در ملک مشاع، هرگونه تصمیم‌گیری و اقدامی درباره مشاعات، باید توسط تمام مالکین اتخاذ شود و در این مورد باید بین همه شرکا، توافق به عمل بیاید. در ملک مفروز، مالک خود به تنهایی تمام تصمیمات مربوط به دارایی را به صورت انفرادی اتخاذ می‌کند.

شما می توانید دیگر موارد حقوقی و نکات کلیدی را به راحتی در املاک مثلث مشاهده کنید؛ تا در صورت برخورد با این مشکلات بتوانید راه حل راحت را پیدا کنید و استفاده کنید.

1

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

فرهادشمس

سلام وخسته نباشیدخدمت شما من سند شش دانگ مشاعی دارم که از۳۲سهم زمین کشاورزی دیم ۴سهم به نام من است وحالا به شرکا میگم که باجی پی اس تقسیم کنیم قبول نمیکنن بایدچکارکنم راهنمایی کنیدممنون

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی

نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی

اگر شما هم سند اصلی خود را گم کرده اید و می خواهید اقدام به گرفتن سند المثنی کنید؛ در این مقاله به صورت کامل مراحل دریافت سند المثنی را برای شما شرح می دهیم.

سند ملکی وقفی

سند ملکی وقفی

خریدار ملک وقفی، مالک آن نخواهد بود و اجازه رهن، اجاره، ساخت و ساز و فروش ملک وقفی را به صورت مستقل ندارد.

سند ملکی تک برگ

سند ملکی تک برگ

سند تک برگ یکی از انواع اسناد ملکی است و به جهت مزایایی که دارد نسبت به دیگر اسناد، اعتبار بیشتری دارد.

سند مشاع

سند مشاع

برای استعلام سند مشاع میتوانید به سامانه ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایید.

مجوزه های کسب و کار ملکی چیست؟

مجوزه های کسب و کار ملکی چیست؟

هر یک از کسب و کار های دنیا نیازمندی هایی در جهت مجوز دارند که کسب و کار املاک نیز از این مستثنی نیست و شما برای داشتن این بیزینس نیاز به یک سری مجوز دارید که در این بخش آن ها را به شما میگوییم.