صفحه اصلی/بلاگ/اخبار ملکی/مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه چیست؟

اخبار ملکی۱۴۰۲/۱۰/۱۷2963
مبایعه نامه چیست؟

اگر شما یکبار هم در معامله ای حضور داشته باشید، قطعا اسم سند رسمی، مبایعه‌نامه و قولنامه به گوشتان خورده است و احتمالا درباره سند رسمی و قولنامه اطلاعاتی دارید اما مفهوم مبایعه نامه شاید برایتان چالش انگیز باشد. مبایعه نام چیست؟ با خواندن این مقاله حتما اطلاعات مناسبی را راجع به مبایعه نامه و تفاوت و شباهت هایش با قولنامه کسب خواهید کرد.

مبایعه‌نامه چیست؟

مبایعه‌نامه سند رسمی و معتبری است که بین خریدار و فروشنده منعقد میشود. باتوجه به این سند، دو طرف معامله دربارۀ مسائلی مانند نحوۀ پرداخت ثمن معامله، زمان و مکان تحویل ملک، و غیره در معامله خود به توافق می‌رسند و مسئولیت هایی را در قبال هم یا به نوعی تعهداتی را میپذیرند. در مبایعه نامه باید جزئیات کافی ثبت شده باشد و نباید کمبود و نقصی در آن وجود داشته باشد چون ممکن است طرفین را دچار ضرر و زیان کند، در این روش شما می توانید با دپارتمان املاک خود حتما درباره این جزئیات صحبت کنید.

انواع مبایعه نامه

در مجموع باید بگوییم که مبایعه نامه به شکل رسمی تنظیم می‌شود. شرایط رسمی بودن هم در زیر آمده است و اگر سندی اینگونه نباشد یعنی عادی است و رسمی نمیباشد.

  • اسنادی که صادر کننده آن اداره ثبت باشد.
  • اسنادی که توسط مامور دولت و رای دادگاه نوشته و تنظیم شده باشند.
  • اسنادی که در دفاتر اسناد معتبر تنظیم شود.

ذکر این نکته ضروری است که نامه‌هایی که مشاور املاک ثبت کرده باشد به عنوان مبایعه نامه املاک معروف است، شما می توانید به راحتی برای تنظیم اجاره نامه های خود و یا دیگر المان های قرار دادی با مشاوران املاک در تماس باشید.

مبایعه نامه یکی از انواع سند هایی است که در قرارداد های ملکی و خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.

نحوه تنظیم مبایعه نامه چگونه است؟

وقتی که همه موارد را خریدار و فروشنده بررسی کنند و باهم بر سر شرایط و جزئیات فروش توافق داشته باشند حالا دفتر املاک مسئولیت دارد این توافق و همه نکات آن را در سامانه ثبت نموده و منتظر تاییدیه باشد. بعد از به ثبت شدن و دریافت تاییدیه پیامک کد رهگیری برای خریدار و فروشنده ارسال خواهد شد، کد رهگیری 13 رقمی میباشد. پس از طی شدن این مسیر، نامه ای برای دفتر املاک ارسال خواهد شد که باید 3 نسخه از آن چاپ شود و به امضای طرفین برسد.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

در قولنامه لازم نیست که در شروع قرارداد هزینه اولیه ثمن معامله از سوی خریدار پرداخت بشود؛ بلکه میشود تا هنگام آماده شدن هزینه اولیه از طرف خریدار، قولنامه تنظیم شود. اما برای مبایعه نامه حتما ثمن ابتدایی ملک باید در آغاز پرداخت شود و بقیه پول در تاریخ تعیین شده به حساب فروشنده ریخته شود.

  • در هنگام تنظیم مبایعه نامه مشاور املاک مسئولیت دارد تا در سایت اسناد رسمی، سند ملک را بررسی نماید تا ملک به چند نفر فروخته نشده باشد. اما وجود این مشکل در قولنامه خیلی بعید است.
  • مبایعه نامه نشان دهنده تعهد طرفین نسبت به قرارداد است؛ ولی قول نامه وظایف فروشنده و خریدار به همدیگر است که به عنوان پیش قرارداد شناخته می‌شود.
  • عبارت مبایعه نامه از کلمه بیع به معنی خرید و فروش شکل گرفته است. ولی قولنامه از دو کلمه قول و نامه ساخته شده است. یعنی دو طرف به هم قول میدهند این معامله را در کمال صحت انجام دهند.
  • متاسفانه قولنامه اعتبار قانونی ندارد اما مبایعه نامه دارای اعتبار قانونی میباشد.

فرقی نمی‌کند که قرارداد شما قولنامه باشد یا مبایعه نامه؛ در هر صورت اگر فروشنده برای انتقال سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکند، می‌توانید از طریق دادگاه الزام به تنظیم سند را بخواهید.

کلام آخر درباره مبایعه نامه

در پاین این مقاله باید خدمت شما مخاطب گرامی عرض نماییم که شما برای انجام هر معامله ای چه ملکی باشد چه غیره باید مبایعه نامه یا قولنامه تنظیم نمایید. البته امروزه تنظیم قولنامه تا حدودی کمرنگ شده است و بنگاه های محدودی از قولنامه استفاده میکنند زیرا که در هنگام تنظیم مبایعه نامه سلامت قرارداد به وسیله ی دفاتر اسناد رسمی سنجیده می‌شود و فروشنده و خریدار بدون دغدغه می توانند قرارداد موقت خود را ثبت نمایند.

انواع مبایعه نامه چیست؟
به طور کلی مبایعه نامه به سه دسته تقسیم می شود، اسنادی که ادراه ثبت اسناد صادر کرده، در دفاتر اسناد ثبت شده و یا یکی از ماموران و رای دادگاه تنظیم کرده است.
مبایعه نامه رسمی چیست؟
مبایعه نامه در واقع قراردادی است که بین فروشنده و خریدار بسته می شود و در مقابل دادن مال باید پول و یا عوض دیگری پرداخت شود.
معنی مبایعه نامه چیست؟
مبایعه نامه در قانون مدنی در واقع از بیع نامه یا قراردادی که در آن بیع واقع شده است گرفته شده است.

1

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

نادر

به نظرم مبایعه نامه ارزش قانونی نداشته باشه

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
معرفی فلای لند در پارک پرواز

معرفی فلای لند در پارک پرواز

یکی از بخش های تفریحی در منطقه 2 تهران را می توان فلای لند معرفی کرد، اگر شما هم دوست دارید آخر هفته های متفاوتی را تجربه کنید؛ می توانیم به شما فلای لند را معرفی کنیم.

برج زرین شهرک غرب تهران

برج زرین شهرک غرب تهران

برج مسکونی زرین، از جدید ترین برج هایی است که زیر نظر شرکت تکلار ساخته شده است.

معرفی برج پرسپولیس در شهرک غرب تهران

معرفی برج پرسپولیس در شهرک غرب تهران

برج پرسپولیس یکی از برج های مسکونی خاص و معروف در شهرک غرب تهران است. این برج در خیابان حسن سیف و در خیابان دوازدهم قرار دارد. برج پرسپولیس به عنوان یکی از بلندترین برج های زیبا در شهر تهران شناخته شده است.

مرکز خرید میلاد نور شهرک غرب تهران

مرکز خرید میلاد نور شهرک غرب تهران

یکی از مراکز خریدی که در منطقه 2 تهران واقع شده است و می توانید برای آخر هفته های خود از آن استفاده کنید، مرکز خرید میلاد نور میباشد. این مرکز خرید یکی از گزینه های عالی برای شماست.

آشنایی با برج تماشا سعادت آباد تهران

آشنایی با برج تماشا سعادت آباد تهران

یکی از سری برج های واقع در بلوار فرحزادی را می توان برج تماشا معرفی کرد، این برج واقع در سعادت آباد بوده و یکی از سازه های لوکس در این منطقه معرفی می شود.