صفحه اصلی/وبلاگ/اخبار ملکی/سند وکالتی چیست؟

سند وکالتی چیست؟

اخبار ملکی۱۴۰۳/۳/۲۵566
سند وکالتی چیست؟

سند ملکی وکالتی

سند وکالتی، سندی است که فروشنده به خریدار برای انجام کارهای انتقال سند وکالت می دهد زیرا معامله‌ صورت گرفته به این صورت است که فروشنده هنگام فروش سند را به نام خریدار نمی ‌زن. تنظیم این اسناد به معنای انتقال قطعی مالکیت نیست. تنظیم سند به صورت وکالتی، به این سبب است که گاهی ملک سند رسمی ندارد یا به خاطر نداشتن پایان کار یا جریمه‌ شهرداری آماده نیست. همچنین فروشنده برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات می تواند اینگونه معامله کند. گاهی هم به خاطر عجله داشتن فروشنده برای فروش و درگیری با طولانی بودن فرآیند انتقال سند، معامله وکالتی صورت میگیرد. اگر سند در رهن بانک باشد و امکان آزادسازی و انتقال سند وجود نداشته باشد هم، از این نوع معامله استفاده میشود. خانه‌هایی که به صورت سند وکالتی به فروش میرسند، ارزان‌تر هستند ولی طبیعتا خطرات معامله به مراتب بیشتری را دارا هستند.

نکات و خطرات احتمالی که می تواند در معاملات وکالتی رخ دهد چیست؟

خطرات معامله وکالتی

در این نوع معاملات، فروشنده به خریدار وکالت بلاعزل میدهد و این به این معنا است که فروشنده دیگر نمی تواند شخصا وکالتش را فسخ کند. طبق قانون، وکالت چه بلاعزل باشد و چه نباشد، در صورت مرگ یا جنون طرفین فسخ می شود. بنابراین در صورت داشتن سند وکالتی و قبل تبدیل آن به سند قطعی اگر فروشنده از دنیا برود، وکالت شما هم فسخ شده و هم خانه و هم پول پرداختی خود را از دست خواهید داد. برای حل این مشکل لازم است که در دفاتر اسناد رسمی مبایعه نامه یا همان قول نامه تنظیم کنید. با اینکه در صورت مرگ فروشنده درگیر کارهای دادگاه خواهید شد، اما می توانید اطمینان داشته باشید که سند به صورت قطعی به شما منتقل خواهد شد.

تصور اشتباه دیگر آن است که با وکالت بلاعزل دیگر مالکیت خانه منتقل شده است، اما تا زمانی که مراحل تبدیل سند وکالتی ملک به قطعی را طی نشده باشد مالکیت منتقل نمی شود. برای حل این مشکل هم تنظیم مبایعه‌ نامه ضروری است. مورد دیگر آن که فروشنده با وجود وکالت بلاعزل هم میتواند ملک را با شخص دیگری معامله کند. زیرا با وجود این وکالت هم فروشنده میتواند خودش برای انتقال سند قطعی اقدام کند و با فروش خانه به شخص دیگر خودش سند را به نام او بزند. برای جلوگیری از این اتفاق یا باید مبایعه نامه تنظیم کنید که در این صورت فروشنده به جرم فروش مال غیر مجرم محسوب می شود و یا در وکالت نامه قید شود که حق فروش از فروشنده سلب خواهد شد.

همچنین در معاملات وکالتی ممکن است فروشنده بعد از دریافت پول از معامله با قیمت قبل منصرف شود و از شما بخواهد که هزینه بیشتری برای خرید خانه بپردازید یا اینکه به کل دریافت پول از شما را منکر شود. برای حل این مشکل هم حتما تنظیم مبایعه ‌نامه ضروری است زیرا به این ترتیب برای دادگاه اثبات می‌شود که فروشنده پیش از این یک بار هزینه معامله را دریافت کرده است و دیگر حقی ندارد. ممکن است ملک قبل از انتقال سند قطعی توقیف شود، برای این مشکل هم داشتن مبایعه نامه ضروری است.

نکات و هرآنچه که باید درباره خرید وکالتی بدانید در املاک مثلث

آیا خرید وکالتی مناسب است؟

بنا به نوشته‌های بالا خطرات زیادی در معاملات و سند های وکالتی وجود دارد، اما یکی از روش‌های جلوگیری از این خطرات تنظیم مبایعه نامه است با اینکه حتی با تنظیم مبایعه نامه هم ممکن است در انتقال سند به مشکل بخورید. اگر مجبور به این کار شدید حتما مبایعه‌نامه بنویسید و حتما مطمئن شوید که سند توقیف و یا در رهن بانک نیست و بعد از پرداخت هزینه حتما سند را از فروشنده دریافت کنید همچنین مطمئن شوید که خانه بدهی مالیاتی نداشته باشد. در نهایت هم در اسرع وقت برای تبدیل سند وکالتی ملک به قطعی اقدام کنید.

کلام آخر

متاسفانه در سند وکالتی ریسک کلاهبرداری و ... بیشتر وجود خواهد داشت. اگر تصمیم به معامله با این اسناد داشتید حتما با مشاوران حقوقی مجر و کاردرست در این زمینه مشورت نمایید تا جلوی هرگونه ضرر و زیان را بگیرید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
مراحل انتقال سند ملک

مراحل انتقال سند ملک

یکی از سخت ترین بخش های معامله های ملکی برای افرادی که آشنایی کامل با مسائل حقوقی ندارند بحث سند زدن است. هنگامی که معامله به مرحله امضای سند می‌رسد، بندهایی وجود دارد که با دقت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نکات مهم در موفقیت یک مشاور املاک

نکات مهم در موفقیت یک مشاور املاک

یک مشاور املاک موفق در زمینه ملک و املاک باید موارد زیادی را رعایت کند. برخی از این موارد و ویژگی هایی که مشاور املاک باید دارا باشد، به شرح زیر است.

تنظیم اجاره نامه

تنظیم اجاره نامه

مالک و مستاجر با تنظیم اجاره نامه، تعهدات و وظایف خود را به ثبت رسانده و قانونی می‌کنند. خانه یا آپارتمانی که اجاره داده می‌شود در واقع همچون مالی است

آشنایی با منطقه 2 تهران

آشنایی با منطقه 2 تهران

منطقه ۲ از مناطقی که قسمت شمال غربی و غرب تهران را تشکیل می‌دهد و دارای محله هایی لوکس با برج ها و ساختمان های گران قیمت می باشد

حق کمیسیون در املاک تهران

حق کمیسیون در املاک تهران

در معاملات املاک، وجود یک واسطه یا راهنما میان خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر، لازم و ضروری است. مشاوران در بنگاه های معاملاتی، به ازای خدماتی که ارائه می کند