سند ملکی وقفی

اخبار ملکی۱۴۰۳/۴/۲۴304
سند ملکی وقفی

سند ملکی وقفی

همانطور که میدانید، اسناد انواع مختلفی همچون اسناد وکالتی و اسناد شش دنگ دارند؛ سند وقفی نیز یکی از انواع اسناد رایج بشمار میرود. املاک اوقافی، املاکی هستند که زمین آن به‌ وسیله شخصی وقف ‌شده است و اداره اوقاف آن را به ازای اقساط 99 ساله به افراد دیگر اجاره می‌دهد. درآمد به‌دست‌آمده از اقساط آن برای امور مربوط هزینه می‌شود. اقساط 99 ساله اجاره به‌شرط تملیک نیست. این املاک سند اوقافی دارند و هیچگونه مشکلی برای خرید، فروش، رهن، اجاره و ساخت‌وساز آنها وجود ندارد.

املاک وقفی، در سراسر کشور وجود دارد و برای افرادی که بودجه آنها برای خرید منزل کم است، مناسب میباشد. املاک وقفی توسط مالکان اصلی ملک وقف شده‌اند و به اداره اوقاف منتقل می‌شوند و اداره اوقاف می‌تواند این املاک را با شرایط خاص به شخصی دیگر واگذار کند. املاک اوقافی دارای سند هستند و این اسناد با سندهای املاک شخصی تفاوت دارند.

تفاوت های سند اوقافی و سند شخصی

تفاوت سند اوقافی و سند شخصی

از تفاوت‌های ملک اوقافی با ملک شخصی، نوع سند آن‌ها است. در واقع خریدار ملک وقفی، مالک آن نخواهد بود و اجازه رهن، اجاره، ساخت و ساز و فروش ملک وقفی را به صورت مستقل ندارد. در شرایطی اجازه این کار را دارد که اداره اوقاف راجع به آن تاییدیه داده باشد و شرایط مشخص باشد. بنابراین، نحوه تنظیم سند ملک وقفی با ملک شخصی تفاوت دارد. در سند ملک وقفی، به وقفی بودن آن اشاره می‌شود و عبارت «شش دانگ از اعیان» در آن نگاشته می‌شود. ولی در سند ملک شخصی، عبارت «شش دانگ از عرصه و اعیان» قید می‌شود.

شرایط معامله ملک وقفی

برای املاک وقفی مانند سایر املاک شخصی میتوان سند صادر کرد، اما سند آن‌ها با سایر املاک تفاوت دارد. برای ملک شخصی با دریافت یا انتقال سند رسمی می‌توانید اقدام کنید، اما برای ملک موقوفی ممکن نیست و دارای محدودیت است و محدودیت آن به‌قدری زیاد است که هرکسی شانس خریدشان را به دست نمی‌آورد، به‌خصوص با توجه به قیمت پایین این املاک که حدودا بیست درصد از سایر املاک هزینه کمتری دارد.

درواقع با دریافت سند عادی برای املاک وقفی، به‌عنوان مستاجر می‌توانید در آن ساکن شوید. مدت اجاره این املاک 99 سال بوده که نشانه تملیک ملک نیست. هزینه ‌گرفتن‌ سند اوقافی به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ در تمام مواردی‌که ذکر ‌شد، با‌توجه به ‌دردسر کمتر، سند اوقافی ارزشمندتر است و هزینه مناسب‌تری دارد:

  • باید متولی را به‌خوبی شناخت
  • باید وام را به‌موقع پرداخت کرد
  • هنگامی‌که صاحب ملک خود خریدار آن باشد، به تفاوت اعیان و عرصه توجه داشته باشید

نکات مهم فروش ملک وقفی

امکان فروش املاک پس از وقف وجود ندارد. اما املاکی با شرایط پیش رو قابل ‌فروش هستند:

  • ملک خراب و مستهلک‌شده باشد.
  • ترس خراب شدن آن در آینده نزدیک وجود داشته باشد.
  • بین موقوف علیهم اختلاف وجود داشته باشد و احتمال بروز خونریزی ‌باشد.
  • احتمال اختلاف بین موقوف علیهم وجود داشته باشد و خطر تخریب ملک وجود داشته ‌باشد.

املاک موقوفی قابل فروش

باید توجه داشت که این چهار گروه در صورت داشتن این شرایط قابل ‌فروش هستند:

  • بازسازی و عمران آن با سختی بسیار مواجه باشد.
  • در صورت قابلیت عمران، کسی هزینه‌را تامین نکند و هزینه آن بسیار بالا باشد.
  • املاک وقفی را به‌طورکلی نمی‌توان به‌راحتی به‌فروش رساند و بعد از فروش آن هم پولی به شما نمی‌رسد.
  • فروش ملک وقفی جرم ‌است.
تشخیص املاک اوقافی

نحوه تشخیص املاک اوقافی

می‌توانید از اهالی منطقه و مشاورین املاک منطقه اطلاعات بیشتری درباره ملک وقفی دریافت کنید. همچنین از طریق اداره اوقاف، می‌توانید استعلام بگیرید. البته، اگر اداره اوقاف ملک را غیر وقفی اعلام کند، این به معنا عدم وقفی بودن ملک نیست و متولی آن ممکن است جای دیگری باشد. با دقت و مطالعه سند ملک، هم می‌توانید به وقفی بودن یا نبودن آن پی ببرید. سند ملک وقفی با سند ملک شخصی تفاوت‌هایی دارد که باتوجه به آن، می‌توانید به وقفی بودن ملک پی ببرید.

املاک وقفی

املاک اوقافی به املاکی گفته می‌شود که به‌وسیله شخصی وقف ‌شده باشد. این املاک از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر املاک برخوردار هستند و برای افرادی که بودجه کمی دارند، بسیار مناسب هستند. ولی برای خرید و فروش این املاک ممنوعیت‌هایی وجود دارد که این مطلب باعث کاهش ارزش و کاهش میزان تقاضای املاک وقفی می‌شود. همچنین برای خرید و فروش، رهن و اجاره یا ساخت ‌و ساز املاک اوقافی، باید به نکاتی مانند اخذ تاییدیه از سازمان امور اوقاف و خیریه توجه داشته باشید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال
جدیدترین اخبار و مقالات
تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر بازار ملک درنیمه سال 1403

تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر بازار ملک درنیمه سال 1403

جنگ تأثیر عمیق و گسترده‌ای بر بسیاری از جنبه‌های جامعه از جمله بازار املاک و مستغلات دارد. در مورد وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل ، اثرات جنگ بر املاک و مستغلات در نیمه دوم سال 1403 مشهود و نگران کننده است.

پارک نهج‌البلاغه، تفریح و طبیعت همه در یک قاب

پارک نهج‌البلاغه، تفریح و طبیعت همه در یک قاب

امروزه در دنیای پرشتاب و آلوده شهرها، داشتن فضایی سبز و آرام برای تفریح و استراحت، نیاز همه افراد است در منطقه دو این آرامش در نهج البلاغه یافت میشود.

فرحزاد محله محبوب آخر هفته ها

فرحزاد محله محبوب آخر هفته ها

یکی از خاطره انگیز محله های منطقه 2 فرحزاد است. بیاید تا با این محله قدیمی و با صفا و سرسبز قدیمی بیشتر آشنا شویم.

برترین املاکی های تهران

برترین املاکی های تهران

اگر شما هم به خرید خانه هستید و نمی دانید که از کدام مجموعه مشاوره املاک دریافت کنید این مقاله بهترین گزینه برای شماست.

هتل های سعادت آباد

هتل های سعادت آباد

سعادت آباد از سری محله های لوکس تهران است که همین لوکس بودن آن را به یک مکان توریستی تبدیل کرده است و هتل های لوکس بسیاری را در خود جای داده است.